مافیای شهر بیدار است و شهر در خواب

مافیای شهر بیدار است و شهر در خواب

مافیای شهر بیدار است و شهر در خواب

واقعیت این است که هر حوزه ای خبرگانی دارد که استخوان خردکرده های آن حوزه هستند ولی متاسفانه برخی از آنها به حد قانونی خود قانع نیستند و نه تنها بر آن حوزه با لطایف الحیلی تاثیر سوء می گذارند و به مافیای آن بخش تبدیل می شود بلکه به مثابه زالو خون اقتصاد و صنعت کشور را می مکند و در شرایط سخت اقتصادی ، به کشور ضربات جبران ناپذیری می زنند مانند مافیای خودرو ،مافیای سکه، مافیای فولاد و ….

و اما امروز درباره مافیای مس می نویسم:

۱-باور می کنید رقابت در بورس که امری است استثنایی، در بورس مس امری عادی شده است و عدم رقابت، شده امری استثنایی !!!

۲- باور می کنید نه تنها در ابتدای سال به بهانه های مختلف مس را در بورس عرضه نکردند بلکه در ۹ ماه گذشته نیز به شیوه های متنوع ، روز های عرضه را به تاخیر انداختند تا عطش و ولع ویژه ای در ابتدای و به مرور در طول سال ایجاد کنند.!!!

۳-باور می کنید چنان با شرایط بازار بازی می کنند که اگر قیمت جهانی مس ۷۵۰۰ دلار باشد با زمانی که قیمت جهانی ۹۰۰۰ دلار است،قیمت مس در داخل کشور تغییر محسوسی نکند

۴-باور می کنید بدون هیچ دلیل قانع کننده ای فرمول قیمت عرضه مس را که حاصل ضرب میانگین قیمت جهانی هر هفته در قیمت میانگین دلار نیمایی همان هفته بود را تغییر دادند و در ضریب ۱.۱ ضرب کردند و به میزان ۱۰ درصد افزایش دادند!!!

۵-باور می کنید کاتد یا مفتول مس که هر هفته ۴۰۰۰ تن عرصه می شود،به عنوان مثال هفته گذشته عرضه نشده و این هفته به جای عرضه حداقل ۴۰۰۰ تن ، فقط ۹۰۰ تن عرضه شده است.!!!

۶-باور می کنید در شرایطی که در هفته جاری قیمت پایه مس در بورس ۲۸۷ هزارتومان بود، ضایعات مس ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شد.!!!

۷- ولی این بار باور کنید با همین دست فرمان، دیروز قیمت مس که در ابتدای سال ۲۲۰ هزار تومان بود به ۴۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسید و این نمونه ای واقعی از بازی مخوف و ناجوانمردانه مافیای بخش های مختلف در شب و روز و مچ اندازی با‌ شهر – بخوانید دولت و مردم- در عرصه های مختلف است.

چندماه پیش در فرصتی اندک به استاندار محترم عرض نمودم که تصمیم گیری های اقتصادی در شرکت های شبه دولتی مانند ملی مس کارشکنی در ثبات اقتصادی کشور است. به ایشان عرض نمودم که اقدامات مشابه نه تنها اعلام جنگ به دولت، بلکه محاربه با نظام است و تلخ تر از همه اینکه تمام این اتفاق های شوم در شرایطی رخ می دهد که هیات مدیره تمام این شرکت ها در دولت مردمی تغییر کرده اند ولی در بر همان پاشنه می گردد.

و اما سخنی با نهادهای بازرسی،امنیتی،اطلاعاتی عزیز! شناسایی برهم زنندگان ثبات اقتصادی کار امنیتی ،اطلاعاتی و ریز پهباد و ….‌ نمی خواهد، فقط لطف کنید و بررسی نمایید از ابتدای سال کدام شرکت ها با تقاضای بیش از حد واقعی در بورس رقابت ایجاد کرده اند و به طور مثال قیمت مس را غیر منطقی افزایش داده اند.

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.